Η καθαριότητα βελτιώνει τη συμπεριφορά

Λίγο ψέκασμα ενός δωματίου με ένα αποσμητικό χώρου ή των τζαμιών με ένα αρωματισμένο καθαριστικό, είναι αρκετό για να αλλάξει αισθητά η συμπεριφορά των ανθρώπων προς το καλύτερο, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα!

Σύμφωνα με τα ευρήματα, οι άνθρωποι γίνονται υποσυνείδητα πιο δίκαιοι και γενναιόδωροι, όταν βρίσκονται σε ένα δωμάτιο και γενικότερα σε ένα περιβάλλον που μοσχοβολάει από καθαριότητα. Στα νοικοκυριά, στους χώρους εργασίας, στα καταστήματα ή στις δημόσιες υπηρεσίες η συμπεριφορά των ατόμων μπορεί να βελτιωθεί, αν οι χώροι είναι περιποιημένοι και αποπνέουν καθαριότητα, αντί για εγκατάλειψη και βρωμιά.

Η έρευνα, που δημοσιεύεται στο περιοδικό "Psychological Science" (Ψυχολογική Επιστήμη) με τον εύγλωττο τίτλο "Η μυρωδιά της αρετής", έγινε από την καθηγήτρια Κέιτι Λίλιενκβιστ του μορμονικού πανεπιστημίου Μπρίνγκαμ Γιανγκ στη Γιούτα των ΗΠΑ, σε συνεργασία με τον Άνταμ Γκαλίνσκι του πανεπιστημίου Νορθγουέστερν και τον Τσεν-Μπο Ζονγκ του πανεπιστημίου του Τορόντο.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, εκτός από τα διάφορα μέτρα ασφαλείας που λαμβάνονται σε διάφορους χώρους από εταιρίες και δημόσιες υπηρεσίες (κάμερες, προσωπικό "σεκιούριτι" κ.α.), κράτος και επιχειρήσεις θα πρέπει επίσης να λάβουν υπόψη τους την θετική επίδραση της καθαριότητας στο να γίνονται οι άνθρωποι πιο πρόθυμοι να τηρούν τους νόμους και τους κανονισμούς (να μην φωνάζουν, να μην κλέβουν, να περιμένουν υπομονετικά τη σειρά τους στην ουρά, να είναι ευγενικοί κλπ).

"Οι εταιρίες συχνά εφαρμόζουν αυστηρά μέτρα ρύθμισης της συμπεριφοράς, που όμως μπορεί να είναι ακριβά ή καταπιεστικά. Υπάρχει ένας πολύ απλούστερος και μη παρεμβατικός τρόπος για να προάγουν την ηθική συμπεριφορά", δήλωσε η Λίλιενκβιστ.

Σε μια σειρά από πειράματα με εθελοντές, τόσο σε καθαρά και μυρωδάτα δωμάτια, όσο και σε συνηθισμένους (όχι βρώμικους, αλλά ούτε ευωδιαστούς) χώρους, οι συμμετέχοντες οι οποίοι βρίσκονταν στους χώρους που μοσχοβολούσαν, ήταν κατά μέσο όρο σαφώς πιο πρόθυμοι να εμπιστευθούν άλλους αγνώστους ανθρώπους, να δείξουν αλληλεγγύη προς αυτούς, να μοιραστούν μαζί τους μεγαλύτερο μέρος από τα κέρδη τους, να κάνουν περισσότερες φιλανθρωπικές δωρεές, να συμμετάσχουν ως εθελοντές σε κάποια εργασία κλπ.

Οι εθελοντές, που δεν ήξεραν την φύση του πειράματος, δεν είχαν προσέξει το διάχυτο στο δωμάτιο άρωμα καθαριότητας, αλλά οι αντιδράσεις τους ήσαν υποσυνείδητες.

Οι επιστήμονες εδώ και χρόνια γνωρίζουν ότι τα αρώματα -ανάλογα με τη φύση τους- παίζουν ενεργητικό ρόλο στο να ανακαλέσει κάποιος μια θετική ή αρνητική εμπειρία.

Τώρα, για πρώτη φορά, αποδείχτηκε ότι τα αρώματα της καθαριότητας μπορούν να συμβαδίζουν με τα ηθικά αισθήματα.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, δεν είναι άσχετη η παμπάλαια και παγκόσμια σύνδεση της ανάγκης να "ξεπλυθούν" (συνήθως με καθαρό νερό) οι αμαρτίες, που κάποιος αισθάνεται ότι έχει κάνει.